Det är lite oklart ”Klarna”

Min kompis som har olika pseudonymer här på Küng for president!™ har i dag döpts till Pål-Otto

7 jul 2011 kl. 04.00 skrev faktura@klarna.se:

Hej !

Du ska få tillbaka 895,00 SEK.

Anledningen till detta är att du helt enkelt betalat in för mycket till oss på Klarna. Inbetalningen på 945,00 SEK fick vi in 2011-06-07, och det var faktura 22105740286901 som du då betalade. Här är de uppgifter som vi behöver från dig:

Organisationsnummer:

För- och efternamn:

Namnet på din bank:

Clearingnummer:

Kontonummer:

Dina kontaktuppgifter:

Folkbokföringsadress:

Ditt ärendenummer: 851732

Fyll i uppgifterna och skicka dem till någon av adresserna nedan. När vi har fått in dina uppgifter kommer vi att så snart som möjligt göra en utbetalning. Eftersom vi tar ut en administrativ avgift för detta är beloppet minskat med 50,00 SEK. Tänk på att vi bara återbetalar till den person som gjort köpet.

E-post: faktura@klarna.se

Fax: 08-120 120 99

Brev: Klarna AB, Norra Stationsgatan 61, 11343 Stockholm, Sverige (Märk kuvertet med ”Åbet”.)

Är ditt belopp på mer än 5.000,00 SEK? Då behöver vi ett kontoutdrag eller kvitto för din gjorda betalning. På kvittot eller utdraget måste följande information framgå – datum för när betalningen gjordes, kontonumret för det konto som pengarna betalades från och till, beloppet som betalades samt vilket OCR-nummer som då angavs.

Titta in på klarna.se om du har några frågor eller funderingar.

Ha en trevlig dag!

Vi på Klarna

Inte reklam, bara illustration. Vill ni ha en reklam banner så bara hör av er!

 

Jo, jo men ja, ja… så här kommer svaret:

 

Hej,

skulle vilja veta om det är jag privat eller företag som betalat för kunna få det in på rätt konto.
Intressant att ni tar en ”administrativ avgift” för en återbetalning.
Med vilken rätt gör ni detta? Skulle gärna vilja veta vilken lagrum-paragraf detta står i och som ni stödjer er på.
Dessutom, varför behöver ni andra uppgifter än de som finns på fakturan jag betalat?
Är detta för att försena och förhala så ni kan tjäna räntedagar?
mvh

Pål-Otto
Kan de vara så elaka undrar jag Kapten Konsument? Fortsättning följer i morgon!

10 Comments

  1. Hej!

    Vi tar ut avgifter vid felaktiga betalningar i och med att vi har en administrativ hanteringskostnad för denna typ av ärenden.

    När en felinbetalning sker ska denna till att börja med lokaliseras och sedan placeras rätt om möjligt. Om en återbetalning ska ske till dig som kund så innebär detta att vi måste samla in uppgifter för att återbetlaningen ska kunna ske. I de fall är det rimligt att det är kunden som också får stå denna kostnad. Om det är Klarna som på något sätt brustit i sin hantering eller verksamhet debiterar Klarna givetvis ingen avgift eller så får vi efter dialog med er som kunder ta bort den om den blivit pålagd felaktigt.

    Om du har ytterligare frågor på detta så hjälper jag dig gärna med svar på dem, du når mig på: sara.s@klarna.com!

    Trevlig kväll! /Sara

    1. Tack! Min kväll har varit synnerligen angenäm. Först tung strykelyfts-träning, marklyft i dag, sedan middag med min mor och mina barn. Nu strax kommer min fru hem och då skall vi nog dricka ett glas vin. Själv?

      Vad gäller er uppgift har jag fått i uppdrag av Kapten Konsument att framföra ett par saker.

      Först och främst att det är mänskligt att fela men gudomligt att förlåta.

      – Tänk på det! Sa han till mig.

      Vidare undrar han var någonstans ni söker stöd för detta i Svensk lagstiftning. Är det lagen om hittelön ni stöder er på? https://lagen.nu/1938:121#P3 någon annan kan jag inte komma på men så är jag nästan helt o(ut)bildad också.

      Till sist undrar han om ni kan stryka det för vår uppdrags givare ”Pål-Otto” är i många avseenden ett stort barn.

      Tack för svaret och trevlig sen kväll!

      (Detta påverkar väl inte mina två avbetalningar hos er eller hur?)

  2. Hej Daniel!

    Kul att höra, min kväll blev också bra! Vad gäller Svensk lag så finns det ingen som rör just detta, vi tar helt enkelt ut en avgift för den tjänst vi utför. Vad gäller ”Pål Ottos” avgift så får han gärna mejla mig sitt OCR-nummer så ska vi ta en titt på hur det ser ut i just hans fall! Det går alldeles utmärkt att nå mig på: sara.s@klarna.com!

    Och nej, självklart så påverkar detta inga avbetalningar/delbetalningar hos oss!

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    1. Hej igen Sara!

      Jag är lite bedrövad, jag trodde vi hade en bra grej på gång här men så får jag följande mail från min vän.

      ”Hej. (Klarna reds anm.)
      Jag ser nu att ni betalat tillbaka 895:-
      alltså saknar jag såväl svar på mina frågor samt 50:-
      eftersom mina principer är lika mycket värda som era ber jag er svara på frågorna.

      mvh

      Pål-Otto”

      Svar på det?

  3. Hej Daniel,

    Självklart kommer vi att återbetala Pål-Otto de 50 SEK som vi tidigare tagit ut i administrativ avgift.

    Precis som Sara tidigare svarat på frågan finns det ingen Svensk lag som rör just detta, vi tar helt enkelt ut en avgift för den tjänst vi utför.

    Hälsningar
    Sophie
    Klarna