Bråda dagar för Kapten Konsument! (uppdaterad 9/6 2011)

Nyss inkommet från den gode Rogerstam:

 

Hej Kapten Konsument!

Detta mail författade jag nyss till Cylinda:

Hej! 

För ca 2 år sedan fick vi en ny spis av vår hyresvärd då den gamla lagt av. Detta tyckte vi naturligtvis var väldigt trevligt då vi är i behov av att kunna laga mat så gott som varje dag.
Den nya spisen var en Cylinda, modell SKV664. Den är fin och fungerar utmärkt förutom en liten detalj. Två månader efter att garantin gått ut så gick en liten plastgrej som håller fast ugnsglaset på vänster sida sönder. Vi ringde till vår hyresvärd som i sin tur gick till affären där hon köpt spisen som i sin tur ringde till er. Två veckor senare fick vi en liten plastpåse med två stycken glashållare i plast, en för vänster och en för höger sida. Vi bytte ut den trasiga glashållaren och sparade den andra för säkerhets skull. Det var tur för idag gick den lilla plastbiten på höger sida sönder. Det verkar onekligen som att livslängden på de små plastbitarna är i snitt ca 16 månader. Stämmer detta? Jag ställer frågan för jag antar att ni testar de material ni använder er av i era produkter både för att veta att de håller och för att era produkter ska vara säkra?
Visst kan grejer gå sönder, inget konstigt med det, och jag hade antagligen inte reagerat om det inte vore så att den andra glashållaren nu gått sönder eller om den hade gått sönder om 5-6 år men det korta tidsintervallet gör mig definitivt misstänksam.
Om mina beräkningar stämmer så kommer glashållaren av plast på vänster sida falla i bitar om ca 1 år och för att undvika att vi står utan spis under två veckor än en gång så undrar jag om ni kan skicka en kartong med glashållare utan kostnad till oss så att vi kan byta dom efterhand som de går sönder under spisens fortsatta livstid?
Mvh/Thomas

Jag hoppas såklart att det löser sig, och om inte ligger Kaptenens dräkt nystärkt och klar i barskåpet. I barskåpet för att inte barnen skall ta (tillbaka) delar av den. Uppdaterad under bilden.

Hej Thomas!

 

Jag kan inte svara på varför hållarna går sönder, tråkigt däremot då spisen är så pass ny.

Jag kan skicka dig en uppsättning av varje på goodwill då garantin är förbi.

Vilken adress vill du att jag skickar detta på?

 

Med vänlig hälsning

Veronica

 

Hej Veronica!
Javisst är det tråkigt att sånt händer med en spis som är så pass ny. Och med tanke på att glashållare nummer 2 gick sönder så tätt inpå så misstänker man att det inte är meningen att de ska hålla längre än att garantin precis hinner gå ut. För ni testar väl era produkter innan ni släpper ut dom till försäljning?
De glashållarna som jag precis satt in kommer att falla i bitar om ca 1 år. Och när jag bytt ut dom så kommer historien upprepa sig med jämna intervaller under spisens fortsatta livstid. Ni vet det. Och jag vet det….
Mvh/Thomas
Min kommentar till Thomas
På goodwill? Ur goodwill? I goodwill? Från goodwill?
Med goodwill? Mellan goodwill? Uppe på goodwill?
Eller?
Vilken adress på/under/uti/nedan?
Good will, goo dwill, go od will?

 

 

5 Comments

  1. Eftersom jag kan den här branschen rätt bra – Cylinda är tyvärr i skitmärke.

      1. Är faktiskt rätt välvilligt inställd till dem, är det vitvaror Bosch som du är ute och far efter? BSH dvs. Bosch Siemens Hausgeräte som bolaget heter har många märken bland annat Bosch, Siemens & Gaggenau. Sen finns det nog en 7-8 andra märken i gruppen. Vi jobbar inte så mycket med märket Bosch – dock är Siemens exakt samma produkt [man kastar bara om lite bland bokstäver och siffror i beteckningen och slänger på en lite elegantare design] så heter den Siemens.

        I Tyskland betyder det att en motsvarande Siemens produkt är 15% dyrare än Bosch produkten. I Sverige har de dock samma pris.